De corona regels zijn versoepeld!

Ook de regels voor evenementen zijn versoepeld! Goed nieuws, betekent dat ook dat we weer toertochten kunnen rijden?

Je mag voor groepen iets organiseren, dus ook een toertocht voor bromfietsen.

Als bestuur weten wij dat iedereen er wel aan toe is om een gezamenlijke toertocht te houden! Even elkaar ontmoeten, lekker even bijkletsen, gezellig een toertocht door de polder. Om ergens met z’n allen even lekker een terrasje te pikken voor een uitsmijter, een broodje kroket en een drankje naar keuze. Maar…, waar lopen we tegen aan? De anderhalve meter regel! Recentelijk hebben wij als bestuur moeten vernemen dat deze 1,5 meter bij een (door anderen) georganiseerde tocht met een opkomst van 32 mensen niet is te handhaven. Gebleken is dat de 1,5 meter regel met het rijden zelf geen enkel probleem is. De problemen ontstonden al bij het verzamelpunt, maar ook tijdens de lunch en ook bij het eindpunt was van 1,5 meter geheel geen sprake. Het werd met handen en voeten overtreden. Even een gezellig praatje en brommers bekijken, het gebeurt vanzelf. Er zijn veel verschillende meningen over de maatregels, maar als vereniging houden wij ons aan deze regels. Als vereniging – met veel oudere en kwetsbare leden – willen wij, als bestuur niet faciliteren in toertochten.  Als vereniging – en bestuur – willen wij niet verantwoordelijk en aansprakelijk worden gehouden voor overtredingen. Wij zouden het zeer betreuren als er mensen ziek worden doordat zij hebben meegereden met een toertocht. Alle in de agenda vermelde toertochten gaan dus (tot nader order) niet door.

Wat betekent dat voor de leden?

Iedereen die een tocht wil organiseren mag dat doen. Een dergelijke tocht wordt niet via de mail en op de website kenbaar gemaakt. Bedenk wel voor jezelf dat: De anderhalve meter regel niet is te handhaven!

Wie is er verantwoordelijk bij een toertocht?                                                          Allereerst de deelnemers zelf die te dicht bij elkaar staan, die kunnen worden bekeurd (met mogelijk een strafblad). En de rol en verantwoordelijkheid van de organisator? Die moet duidelijk van tevoren aangeven dat de regels voor iedereen van toepassing zijn en geen gelegenheid bieden voor overtreding van deze regels. Iedereen die wil rijden doet dat op eigen verantwoording, je kan en mag zelf de keuze maken.

Wat kunnen wij als vereniging verder?

Onze leden hebben allen een ledenlijst gesorteerd op woonplaats en met telefoonnummers ontvangen. Je kan gelijk zien wie er in je eigen omgeving woont. We begrijpen dat je graag wilt toeren. Ons advies is: Rijdt op eigen gelegenheid samen met een aantal bekenden en / of mensen uit je (directe) omgeving.

De weekendtocht (21-23 augustus) zal wel doorgaan. Hiervoor zijn al een poos geleden overnachtingen geboekt en betaald. Het betreft een tocht voor een kleine groep leden die zich al hadden aangemeld. De gemaakte kosten voor de overnachting, eten en drinken hiervoor zijn al betaald.

Wij wensen iedereen veel gezondheid toe!

Bestuur bromfietsclub E.L.V.I.S.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws - actueel. Bookmark de permalink.